မံုရြာခ႐ိုင္၊ ကနီၿမိဳ႕နယ္အတြင္း တည္ရိွေသာ အေလာင္းေတာ္ကႆပ ေဒသသည္ မံုရြာၿမိဳ႕ တစ္ဘက္ကမ္း ေညာင္ပင္ႀကီးဆိပ္မွ မိုင္ (၆ဝ) ေက်ာ္ ကြာေဝးပါသည္။ ယခုႏွစ္ တပုိ႔တြဲ လျပည့္ေန႔က အေလာင္း ေတာ္ကႆပ ပရိနိဗၺာန္ျပဳရာ စံေက်ာင္းေတာ္ ေက်ာက္သားတံခါး ပြင့္ ဟမႈျဖစ္စဥ္ကုိ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွဘုရားဖူးလာေရာက္သူ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦး မွ မွတ္တမ္းတင္ဗီဒီယုိ ႐ိုက္ကူးႏုိင္ခဲ့သည္ဟု ဆုိပါသည္။ ေဒသခံမ်ား ၏ ကုိယ္ေတြ႕၊ ေျပာျပခ်က္အရမူ အေလာင္းေတာ္ကႆပတြင္ ႏွစ္စဥ္ တပို႔တြဲလျပည့္ႏွင့္ တေပါင္းလျပည့္ေန႔မ်ားတြင္ ထူးျခားမႈျဖစ္ေပၚေလ့ ရိွေၾကာင္း သိရပါသည္။ ေရွးယခင္က အေလာင္းေတာ္ ကႆပသုိ႔ ဘုရားဖူးသြားလိုလွ်င္ ေျခလ်င္ခရီးသာရိွၿပီး ယခုအခါ ပြင့္လင္းရာသီ တန္ေဆာင္မုန္းလ မွ စတင္၍ တန္ခူးလသႀကၤန္ မတိုင္မီအထိ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ားျဖင့္ စိတ္ခ်မ္းေျမ့စြာ သြားလာႏုိင္ပါၿပီ။

ေျမခင္းဧရိယာ က်ယ္ဝန္းေသာ ေခ်ာင္းမႀကီးစခန္းတြင္ ယာဥ္ရပ္နား၍ တစ္မိုင္ခရီးကုိ ေျခလ်င္ ေလွ်ာက္႐ံုသာပင္။ အေလာင္းေတာ္ကႆပ တြင္ တည္းခိုစခန္းမ်ား၊ စားေသာက္ဆိုင္တန္းမ်ား သီးျခားတည္ရိွၿပီး အေရွ႕ဘက္ယြန္းယြန္း မနီးမေဝးတြင္ ေၾကးျပာသာဒ္စံေက်ာင္းေတာ္ ျဖင့္ အေလာင္းေတာ္ကႆပ ကုိယ္စားေတာ္အား ဖူးျမင္ႏိုင္သည္။ ကုိယ္စားေတာ္၏ ဦးေခါင္းေတာ္ ေအာက္တည့္တည့္ လိုဏ္ဂူအတြင္း မွာ အေလာင္းေတာ္၏ ေျခေတာ္အစံုတည္ရိွသည္။ ဥာဏ္ေတာ္ (၁ဝ) ေတာင္ရိွၿပီး အေနာက္ေျမာက္ဆီသုိ႔ ဦးေခါင္းထား၍ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေန ဟန္ ရဟႏၲာ ပံုသဏၭာန္ျဖစ္ပါသည္။ မူလဒါယကာမွာ အဇာတသတ္မင္း ဟုဆိုၾကသည္။

စံေက်ာင္းေတာ္ေျမာက္ဘက္ အုတ္ေလွကားငယ္အတိုင္း ဆင္းသြားပါက ေတာင္ေျခလွ်ိဳထဲသုိ႔ ေရာက္ပါမည္။ ေဝဘူလ၊ ေဝဘာရ၊ သုနႏၵရ ေတာင္သံုးလံုး ဆံုရာအရပ္ျဖစ္ၿပီး ေဝဘာရေတာင္အလယ္တြင္ စံေက်ာင္းေတာ္ တည္ရိွသည္။ သမုိင္းေဟာင္းေပစာမ်ား အဆိုအရ အေလာင္းေတာ္ကႆပမေထရ္သည္ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၅၄ ခု၊ တပုိ႔တြဲလျပည့္၊ အဂၤါေန႔၊ သက္ေတာ္ ၁၂ဝ၊ ဝါေတာ္ သိကၡာ ၅ဝ ျပည့္တြင္ ပရိနိဗၺာန္ဝင္စံေတာ္မူခဲ့သည္။ ေဝဘာရေတာင္ အလယ္ဗဟုိအတြင္းတြင္ အလ်ား၊ အနံ၊ အျမင့္ ၃၅ ေတာင္စီ စတုရန္းညီမွ်ေသာ ဂႏၶကုဋီတိုက္ေတာ္ရိွသည္။ တိုက္ေတာ္အတြင္း ေၾကးျပာသာဒ္ႀကီးျဖင့္ ျမသလြန္ေညာင္ေစာင္းေပၚတြင္ ရွင္မဟာကႆပသည္ ေျမာက္သုိ႔ ဦးေခါင္းျပဳကာ လက္ယာနံေတာ္ေစာင္း၍ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူပါသည္။ စံေက်ာင္းေတာ္တြင္ အေတာင္ ၅ဝ စီျခား၍ ေရႊတံခါး၊ ေငြတံခါး၊ ေက်ာက္တံခါး ၃ တန္ ျဖင့္ ကာရံထားသည္။ အခ်ိဳ႕ သမိုင္းတြင္ အေလာင္းေတာ္ေဘး၌ ထြန္းညိႇထားေသာ ေရႊ၊ ေငြ၊ ျမ၊ ပတၱျမား ဖေယာင္းတုိင္ (၄) တိုင္အား ကုသုိလ္ရွင္ အဇာတသတ္မင္းႀကီးက အဓိ႒ာန္ျပဳခဲ့သျဖင့္ အရိေမတၱယ်ဘုရား ပြင့္ေတာ္မူရာကာလ အေလာင္းေတာ္ကႆပ ေတေဇာဓာတ္ကြၽမ္းေလာင္ၿပီးမွ ၿငိမ္းမည္ဟု ဆုိပါသည္။

ေတာင္သံုးလံုးဆံုရာ ေအာက္ေျခရိွ လုိဏ္အတြင္းမွ ေက်ာက္တံခါးကုိ စံေက်ာင္းေတာ္တံခါးဟု ဘုရားဖူးမ်ားက ယုံၾကည္ၾကၿပီး အထက္ဘက္ရိွ ကုိယ္စားေတာ္အား လွဴဖြယ္အမ်ိဳးမ်ိဳး ကပ္လွဴၾက၍ ေက်ာက္တံခါးတြင္မူ အေလာင္းေတာ္အား ရည္မွန္း၍ ေရႊသကၤန္းကပ္လွဴျခင္း၊ ေက်ာက္တံခါးပြင့္ဟေနေသာၾကားမွ ဝတၴဳႏွင့္ လက္ဝတ္ရတနာမ်ား လွဴဒါန္းၾကေလ့ရိွသည္။

ထူးျခားမႈမ်ား
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ ၆ဝ ခန္႔က ဆိုလွ်င္ ေက်ာက္တံခါးဝလုိဏ္ဂူအတြင္း၌ စံေက်ာင္းေတာ္ထဲသုိ႔ စီးဝင္ေသာ ေခ်ာင္းငယ္ေလးရိွသည္။ ဆြမ္းေတာ္ပြဲကုိ ေဖာင္ငယ္ေပၚတင္၍ အဓိ႒ာန္ျပဳလွဴဒါန္းပါက ေအာက္ဥမင္ဝတြင္ လွဴဖြယ္မ်ား ပါမလာေတာ့ဟု သိရသည္။ ယခု အခါတြင္မူ ထိုေခ်ာင္းငယ္မွာ သဲမ်ားျဖင့္ ပိတ္ဆို႔သြား၍ ကြန္ကရစ္ေလွ်ာက္လမ္း ခင္းေပးထားပါသည္။ ထုိ႔အတူ ေက်ာက္တံခါးေရွ႕ သဲေသာင္တြင္ အဓိ႒ာန္၍ ေရႊ၊ ေငြ ျမႇဳပ္ႏွံၿပီး မည္၍မည္မွ်ကုိျဖင့္ အေဆာင္အျဖစ္ ျပန္စြန္႔ေတာ္မူပါဟု ဆုေတာင္းလွ်င္ ျပန္၍ တူးေဖာ္ေသာအခါ ထိုပမာဏအတိုင္း ရရိွခဲ့သည္။ ယခုေခတ္တြင္လည္း ေက်ာက္တံခါးၾကားတြင္ ဝတၴဳေငြကပ္လွဴၿပီး ေဆာင္ထား လိုေသာဆႏၵျဖင့္ ရိွခိုးဝတ္ျပဳၿပီးပါက ေဆာင္ရမည့္ဝတၴဳသာ က်န္ေသာျဖစ္စဥ္မ်ားကုိ ကုိယ္ေတြ႕ႀကံဳသူမ်ား အမ်ားအျပားရိွသည္။

ေျခေတာ္ရာ
ရွင္မဟာကႆပ မေထရ္ႀကီးသည္ မဏိပူရမွ ေတာင္သံုးလံုးဆံုရာအရပ္သို႔ ႂကြေတာ္မူရာတြင္ မင္းကင္းၿမိဳ႕နယ္၊ ႏွင္းႀကီးရြာမွ (၄) မိုင္ခန္႔အကြာ အညာလယ္ရြာတြင္ ေျခေတာ္ရာတစ္ဆူ ခ်ေတာ္မူခဲ့သည္။ ယခုအခါ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းဝန္းအတြင္း တည္ရွိၿပီး ေျခေတာ္ရာေပၚမွ ေျမေပါက္လိုဏ္ေစတီ တည္ထားသည္။

သပိတ္ေဆးေခ်ာင္း
ပုထိုးလံုးေခ်ာင္းအနီးရွိ ေခ်ာင္းငယ္တစ္ခုမွာ ရွင္မဟာကႆပမေထရ္ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေတာ္မူၿပီး သပိတ္ေတာ္ ေဆးခဲ့လို႔ “သပိတ္ ေဆးေခ်ာင္း” ဟု ေခၚသည္။ ေခ်ာင္းအတြင္း၌ ဆြမ္းလံုးသဏၭာန္ေက်ာက္ခဲမ်ား ယေန႔တိုင္ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္သည္။

သကၤန္းလွန္းေက်ာက္ျဖာ
ဘုရားဝစခန္းေအာက္ (ေလးမိုင္) အကြာရွိေက်ာက္ျဖာအနီးမွာ မေထရ္ႀကီး အနားယူေတာ္မူၿပီး ဘုရားရွင္ႏွင့္ သကၤန္းခ်င္းလဲလွယ္ ထားေသာ ပံ့သကူဒုကုဋ္ႏွစ္ထပ္ သကၤန္းႀကီးကို ေက်ာက္ျဖာေပၚတြင္ ျဖန္႔လွန္းခဲ့သည္။ ေက်ာက္ျဖာေပၚမွာ ဒုကုဋ္သကၤန္းအကြက္ မ်ားႏွင့္ သကၤန္းအနားပတ္ေနရာ အကြက္မ်ား ယေန႔တိုင္ထင္က်န္ေနပါသည္။

က်ီးဖိုႏွင့္က်ီးမ
အေလာင္းေတာ္ကႆပ မေရာက္မီ ေခ်ာင္းမႀကီးစခန္းရွိ သစ္ပင္ႀကီးမ်ားေပၚမွ က်ီးဖို၊ က်ီးမ ႏွစ္ေကာင္တို႔သည္ ဆီးႀကိဳ ႏႈတ္ဆက္ဟန္ျပဳၾကၿပီး ဘုရားဖူးလာသူတို႔ေရွ႕ မွလမ္းျပပ်ံသန္းသည္ကို အေခါက္ တိုင္းႀကံဳဖူးသူမ်ားရွိပါသည္။

ေက်ာက္တံခါးဖြင့္၍ ဖူးခြင့္ရခဲ့သူမ်ား
ကနီၿမိဳ႕နယ္၊ ယာႀကီးအုပ္စု၊ ရြာမေက်းရြာမွ ေမာင္ထြန္းႀကိဳင္၊ ေမာင္ေက်ာ္၊ ေဒၚမိေဒါင္း၊ ေဒၚႂကြားတင္ စသူတို႔ပါဝင္ေသာ (၁ဝ)ဦး အဖြဲ႕သည္ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ ၃၀ (၁၃၄ဝ ခု၊ တေပါင္းလျပည့္ေက်ာ္ ၂ ရက္၊ နံနက္ ၈ နာရီ) က အေလာင္းေတာ္ကႆပေအာက္ လုိဏ္ဂူေက်ာက္တံခါးဝတြင္ ဖူးေျမာ္ေနၾကသည္။ ထိုသူတို႔ေရွ႕၌ အလြန္ၾကည္လင္ေတာက္ပေသာ အလင္းေရာင္အလံုးတစ္လံုး ေပၚလာကာ တျဖည္းျဖည္းငယ္ရာမွႀကီးလာၿပီး လုိဏ္ဂူႀကီးတစ္ခုလံုး လင္းထိန္သြားသည္။ ေရွးဦးစြာ အေလာင္းေတာ္၏ေခါင္းရင္း ဘက္မွ ေရႊေစတီတစ္ဆူေပၚလာၿပီး မၾကာမီ အေလာင္းေတာ္အစစ္အား ေက်ာဘက္မွ ဖူးျမင္ခြင့္ရခဲ့ၾကသည္။

ေတာပြဲ၊ ၿမိဳ႕ပြဲ
အေလာင္းေတာ္ကႆပမွာ အစည္ကားဆံုးပြဲေတြက တပို႔တြဲလျပည့္ ထမနဲစတုဒီသာပြဲႏွင့္ တေပါင္းလျပည့္ ဆြမ္းဆန္စိမ္း ေလာင္း လွဴပြဲတို႔ျဖစ္သည္။ ထမနဲပြဲတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအရပ္ရပ္မွ ကားႀကီးကားငယ္ အသြယ္သြယ္ျဖင့္ လာေရာက္ၾကေသာ ၿမိဳ႕ပြဲျဖစ္သည္။ တေပါင္းလျပည့္တြင္မူ မင္းကင္း၊ ကနီ၊ ေယာေဒသမ်ားမွ ေျခလ်င္ ဘုရားဖူးလာၾကသူမ်ား၏ ပြဲျဖစ္သည္။ သံဃာေတာ္မ်ားအား ဘုရားဖူးမ်ားက ေအာက္လုိဏ္ဂူမွ အထက္လုိဏ္ဂူအထိ တန္းစီ၍ ေရသိမ္အၿပီးတြင္ လွဴဖြယ္မ်ား ေလာင္းလွဴေလ့ရွိသည္။ မြန္းလြဲ (၁) နာရီေက်ာ္ခန္႔တြင္ ေအာက္လုိဏ္ဂူ အဝင္ဝဘယ္ဘက္ေဘးရွိ ဂူအတြင္းတြင္ အလင္းေရာင္အလံုးအရြယ္စံု ကူးယွက္လႈပ္ရွား သည္ကို ယေန႔တိုင္ႏွစ္စဥ္ တေပါင္းလျပည့္ မြန္းလြဲ ၁ နာရီမွ ၂ နာရီအတြင္းတြင္ မိနစ္ပိုင္းခန္႔ျမင္ ေတြ႕ရၿမဲျဖစ္သည္။

သဒၶါတရား ထက္သန္သူတို႔၏ ယံုၾကည္မႈႀကီးမားခ်က္အရ အေလာင္းေတာ္ကႆပ ဘုရားဖူးရာတြင္ ထူးျခားစြာ ျဖစ္ေပၚမႈမ်ားကို ႏွစ္စဥ္ တပို႔တြဲလျပည့္ႏွင့္ တေပါင္းလျပည့္ေန႔မ်ား၌ ဖူးျမင္ေနရဆဲျဖစ္ပါသည္။

စကားခ်ပ္ ။ ဤစာမ်ားအားလံုးကုိ “ခြပ္ေဒါင္းေျမ ဘေလာ႔” မွ ကူးယူတင္ျပထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အေလာင္းေတာက္ကႆပ ကုိ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔၏ ကုိးကြယ္ယံုၾကည္မႈဆိုင္ရာ အေတြးအျမင္နဲ႔ အေတြ႕အႀကံဳမ်ားမွ ခ်ဥ္းကပ္ေရးသားထားျခင္း ျဖစ္တဲ႔အတြက္ သိမွတ္စရာအခ်ိဳ႕ ပါဝင္ေနေသာေၾကာင့္ ကူးယူတင္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္ ကၽြႏု္ပ္ သြားေရာက္စဥ္က အေတြ႔အၾကံဳမ်ားကိုေတာ့ ေနာက္အသစ္တင္မည့္ ပို႔စ္မ်ားတြင္ ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္ ယခု ကၽြႏု္ပ္ကိုယ္တိုင္ ရိုက္ကူးလာခဲ့ေသာ ဓါတ္ပံုမ်ားကိုသာ ဦးစြာ ေဖာ္ျပထားပါသည္။

လင္းလင္း


Alaung Daw Katapha Trip

0 Comments:

Post a Comment



Post a Comment

Thank you for your comment on my blog, Anythig you can suggesting and discuss to me.

Creative Commons License