အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ျမန္မာ့ေလေၾကာင္း (Myanmar Airways International-MAI) ကုိ ၀ယ္ယူခဲ့သည့္ ကေမာၻဇဘဏ္ႏွင့္ သမဝါယမဘဏ္ (စီဘီဘဏ္) အပါအဝင္ စီးပြားေရး အုပ္စုမ်ားအၾကား ပုိင္ဆုိင္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ အျငင္းပြားမႈမ်ား ျဖစ္ပြားေနသည္။
MAI ေလေၾကာင္းလုိင္းကုိ အစုိးရထံမွ ကေမာၻဇဘဏ္၊ စီဘီဘဏ္ႏွင့္ ထြန္းေဖာင္ေဒးရွင္း ဘဏ္တုိ႔က အစုရွယ္ယာ အသီးသီး ထည့္၀င္၍ ယမန္ႏွစ္က ၀ယ္ယူခဲ့ေၾကာင္း၊ သုိ႔ေသာ္ ကေမာၻဇဘဏ္ပုိင္ရွင္ ဦးေအာင္ကုိ၀င္းက ယခုအခါ ၎တဦးတည္းပုိင္ ျပဳလုပ္လုိသည္ဟု ေျပာၾကားသည့္အတြက္ အျငင္းပြားမႈ ျဖစ္ပြားျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း စီဘီဘဏ္ႏွင့္ နီးစပ္သည့္ အမည္မေဖာ္လိုသူ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္တဦးက ဧရာ၀တီသုိ႔ ေျပာသည္။
“ကေမာၻဇဘဏ္က အဓိကရွယ္ယာ ပါတယ္။ စီဘီဘဏ္က ဒုတိယအမ်ားဆုံး။ အခု ျပည္တြင္းေလေၾကာင္းလုိင္း အသစ္ေျပးဆြဲခြင့္ပါ ထပ္ခ်ေပးေတာ့ ဦးေအာင္ကုိ၀င္းက သူတေယာက္တည္း လုပ္မယ္ဆုိၿပီး ရွယ္ယာေတြကို ျပန္အမ္းဖုိ႔လုပ္တာ” ဟု ၎က ဆုိသည္။
ကေမာၻဇဘဏ္ ပုိင္ရွင္ ဦးေအာင္ကုိ၀င္းမွာ ဒု ဗုိလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီး ေမာင္ေအးႏွင့္ နီးစပ္သူဟု လူသိမ်ားၿပီး စီဘီဘဏ္ ဥကၠ႒ ဦးခင္ေမာင္ေအးမွာ ေတာင္ငူ အေျခစုိက္ ေကတုမတီအုပ္စု ပဲေရာင္း၀ယ္ေရး လုပ္ငန္းရွင္တဦးျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယမန္ႏွစ္ ႏွစ္ဆန္းပုိင္းတြင္ MAI ေလေၾကာင္းလုိင္းကုိ ၀ယ္ယူရာတြင္ ပါဝင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ယခင္က ႏုိင္ငံပုိင္ေလေၾကာင္းလုိင္း MAI သည္ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္တြင္ စစ္အစုိးရမွ ၅၁ ရာခုိင္ႏႈန္း၊ စင္ကာပူ အေျခစုိက္ Highsonic Enterprises က ၄၁ ရာခုိင္ႏႈန္း ေငြေၾကးထည့္၀င္ အက်ိဳးတူ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္သည္။
MAI ေလေၾကာင္းလုိင္းသည္ ျပည္ပခရီးစဥ္မ်ား ပ်ံသန္းခြင့္ရရွိသည့္အျပင္ Ground Handling ေခၚ ျပည္ပမွ ဆင္းသက္သည့္ ေလယာဥ္မ်ားကုိ အခြန္ေကာက္ယူခြင့္အျပင္ ခရီးသည္ ၀န္ေဆာင္မႈႏွင့္ ေလဆိပ္လုပ္ငန္းမ်ားကုိ ရန္ကုန္ႏွင့္ မႏၲေလး ေလဆိပ္မ်ားတြင္ လုပ္ကုိင္ခြင့္ရရွိခဲ့သည္။
ယခုအခါ ကေမာၻဇဘဏ္ႏွင့္ စီဘီဘဏ္တုိ႔ အေနျဖင့္ ၀င္ေငြေကာင္းသည့္ အဆုိပါ Ground Handling ေခၚ ၀န္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ားကုိ လုပ္ပုိင္ခြင့္မရွိေတာ့ဘဲ ျပည္တြင္းေလေၾကာင္းလုိင္းအသစ္ကုိသာ လုပ္ကုိင္ခြင့္ရရွိခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
အဆုိပါ Ground Handling ေခၚ ၀န္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းမ်ားကုိ ယခုအခါ ဗုိ္လ္ခ်ဳပ္ႀကီးေဟာင္း သီဟသူရ ဦးတင္ေအာင္ျမင့္ဦးႏွင့္ နီးစပ္သည့္ ေအးရွားေ၀ါလ္ကုမၸဏီက လုပ္ကုိင္ခြင့္ရထားၿပီး တႏွစ္လွ်င္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၆ သန္းခန္႔ ဝင္ေငြရရွိေနသည္ဟု Air Bagan ေလေၾကာင္းလုိင္းႏွင့္ နီးစပ္သူတဦးက ေျပာသည္။
အတည္မျပဳႏုိင္ေသာ သတင္းမ်ားအရ MAI ေလေၾကာင္းလုိင္းကုိ ကေမာၻဇဘဏ္ႏွင့္ စီဘီဘဏ္တုိ႔ ၀ယ္ယူရာတြင္ စီဘီဘဏ္ ဥကၠ႒ ဦးခင္ေမာင္ေအးႏွင့္ ရင္းႏွီးသည့္ “၀” ျပည္ေသြး စည္း ညီညြတ္ေရးတပ္ (UWSA) ေခါင္းေဆာင္ ဦးေပါက္ယူခ်န္း၏ သားမက္ “၀” စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ ဦးအုိက္ေဟာ့ ေခၚ စုိင္းေဟာ့က ေနာက္ကြယ္မွ ေငြေၾကးထည့္၀င္ထားေၾကာင္း စစ္အစုိးရႏွင့္ နီးစပ္သည့္ စီးပြားေရး အသုိင္းအ၀န္းတြင္ ေျပာဆုိေနၾကသည္။
ယမန္ႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာလ အတြင္းကလည္း ရန္ကုန္အဲယားေ၀းအား ထုိင္းႏုိင္ငံ ခ်င္းမုိင္ၿမိဳ႕သုိ႔ ေလယာဥ္ခရီး စဥ္ တုိးခ်ဲ႕ပ်ံသန္းရန္ လုပ္ကုိင္ေနစဥ္ ေလယာဥ္ပ်ံသန္း ေျပးဆြဲခြင့္လက္မွတ္ (Aircraft Operator Certificate) မရွိဟူေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ဖ်က္သိမ္းျခင္းခံခဲ့ရသည္။
ထုိသုိ႔ ဖ်က္သိမ္းျခင္းမွာလည္း UWSA အဖြဲ႔ႏွင့္ ပတ္သက္၍ စစ္အစုိးရက ဖ်က္သိမ္းျခင္းျဖစ္သည္ဟု ရန္ကုန္စီးပြားေရး အသုိင္းအ၀န္းတြင္ ေျပာဆုိမႈမ်ားရွိခဲ့သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အစိုးရပိုင္ ေလေၾကာင္းလိုင္းကို ၁၉၅၀ ခုႏွစ္မွ ဖဆပလ အစုိးရလက္ထက္တြင္ စတင္ေျပးဆြဲခဲ့ၿပီး Union of Burma Airways (UBA) ဟု အမည္တြင္ခဲ့သည္ ၁၉၇၀ ခုႏွစ္ ျမန္မာဆုိရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္က Burma Airways Corporation (BAC) ေျပာင္းလဲခဲ့ၿပီး ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မွစ၍ စစ္အစုိးရကMyanma Airways (MA) ဟု ထပ္မံေျပာင္းလဲခဲ့ၿပီး ျပည္တြင္းခရီးစဥ္မ်ားကို ေျပးဆြဲသည္။
လက္ရွိ ေျပးဆြဲေနသည့္ ပုဂၢလိက ေလေၾကာင္းလုိင္းမ်ားမွာ ဦးေတဇပုိင္ Air Bagan ၊ ဦးေအာင္ကုိ၀င္း၏ MAI ေလေၾကာင္းလုိင္းႏွင့္ Air Mandalay ေလေၾကာင္းလုိင္းတုိ႔ ျဖစ္ၿပီး ျပည္တြင္း ျပည္ပသို႔ ေျပးဆြဲလ်က္ရွိသည္။
စစ္အစုိးရႏွင့္ နီးစပ္သည့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားသည္ ေလေၾကာင္းလုိင္းမ်ားကုိ ဖြင့္လွစ္ေျပးဆြဲေနေသာ္လည္း အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ ဥေရာပ သမဂၢ (EU) အဖြဲ႔ဝင္ ႏုိင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရး ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆုိ႔မႈေၾကာင့္ ေလယာဥ္အပုိပစၥည္းမ်ား ၀ယ္ယူရန္ ခက္ခဲသည့္အျပင္ ခရီးသည္လည္း နည္းပါးသည့္အတြက္ စီးပြားေရးအရ တြက္ေျခမကုိက္ဘဲ အရႈံးေပၚေနေၾကာင္း Air Bagan ေလေၾကာင္းလုိင္းႏွင့္ နီးစပ္သူက ေျပာသည္။
“ကေမာၻဇဘဏ္က အဓိကရွယ္ယာ ပါတယ္။ စီဘီဘဏ္က ဒုတိယအမ်ားဆုံး။ အခု ျပည္တြင္းေလေၾကာင္းလုိင္း အသစ္ေျပးဆြဲခြင့္ပါ ထပ္ခ်ေပးေတာ့ ဦးေအာင္ကုိ၀င္းက သူတေယာက္တည္း လုပ္မယ္ဆုိၿပီး ရွယ္ယာေတြကို ျပန္အမ္းဖုိ႔လုပ္တာ” ဟု ၎က ဆုိသည္။
ကေမာၻဇဘဏ္ ပုိင္ရွင္ ဦးေအာင္ကုိ၀င္းမွာ ဒု ဗုိလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီး ေမာင္ေအးႏွင့္ နီးစပ္သူဟု လူသိမ်ားၿပီး စီဘီဘဏ္ ဥကၠ႒ ဦးခင္ေမာင္ေအးမွာ ေတာင္ငူ အေျခစုိက္ ေကတုမတီအုပ္စု ပဲေရာင္း၀ယ္ေရး လုပ္ငန္းရွင္တဦးျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယမန္ႏွစ္ ႏွစ္ဆန္းပုိင္းတြင္ MAI ေလေၾကာင္းလုိင္းကုိ ၀ယ္ယူရာတြင္ ပါဝင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ယခင္က ႏုိင္ငံပုိင္ေလေၾကာင္းလုိင္း MAI သည္ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္တြင္ စစ္အစုိးရမွ ၅၁ ရာခုိင္ႏႈန္း၊ စင္ကာပူ အေျခစုိက္ Highsonic Enterprises က ၄၁ ရာခုိင္ႏႈန္း ေငြေၾကးထည့္၀င္ အက်ိဳးတူ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္သည္။
MAI ေလေၾကာင္းလုိင္းသည္ ျပည္ပခရီးစဥ္မ်ား ပ်ံသန္းခြင့္ရရွိသည့္အျပင္ Ground Handling ေခၚ ျပည္ပမွ ဆင္းသက္သည့္ ေလယာဥ္မ်ားကုိ အခြန္ေကာက္ယူခြင့္အျပင္ ခရီးသည္ ၀န္ေဆာင္မႈႏွင့္ ေလဆိပ္လုပ္ငန္းမ်ားကုိ ရန္ကုန္ႏွင့္ မႏၲေလး ေလဆိပ္မ်ားတြင္ လုပ္ကုိင္ခြင့္ရရွိခဲ့သည္။
ယခုအခါ ကေမာၻဇဘဏ္ႏွင့္ စီဘီဘဏ္တုိ႔ အေနျဖင့္ ၀င္ေငြေကာင္းသည့္ အဆုိပါ Ground Handling ေခၚ ၀န္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ားကုိ လုပ္ပုိင္ခြင့္မရွိေတာ့ဘဲ ျပည္တြင္းေလေၾကာင္းလုိင္းအသစ္ကုိသာ လုပ္ကုိင္ခြင့္ရရွိခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
အဆုိပါ Ground Handling ေခၚ ၀န္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းမ်ားကုိ ယခုအခါ ဗုိ္လ္ခ်ဳပ္ႀကီးေဟာင္း သီဟသူရ ဦးတင္ေအာင္ျမင့္ဦးႏွင့္ နီးစပ္သည့္ ေအးရွားေ၀ါလ္ကုမၸဏီက လုပ္ကုိင္ခြင့္ရထားၿပီး တႏွစ္လွ်င္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၆ သန္းခန္႔ ဝင္ေငြရရွိေနသည္ဟု Air Bagan ေလေၾကာင္းလုိင္းႏွင့္ နီးစပ္သူတဦးက ေျပာသည္။
အတည္မျပဳႏုိင္ေသာ သတင္းမ်ားအရ MAI ေလေၾကာင္းလုိင္းကုိ ကေမာၻဇဘဏ္ႏွင့္ စီဘီဘဏ္တုိ႔ ၀ယ္ယူရာတြင္ စီဘီဘဏ္ ဥကၠ႒ ဦးခင္ေမာင္ေအးႏွင့္ ရင္းႏွီးသည့္ “၀” ျပည္ေသြး စည္း ညီညြတ္ေရးတပ္ (UWSA) ေခါင္းေဆာင္ ဦးေပါက္ယူခ်န္း၏ သားမက္ “၀” စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ ဦးအုိက္ေဟာ့ ေခၚ စုိင္းေဟာ့က ေနာက္ကြယ္မွ ေငြေၾကးထည့္၀င္ထားေၾကာင္း စစ္အစုိးရႏွင့္ နီးစပ္သည့္ စီးပြားေရး အသုိင္းအ၀န္းတြင္ ေျပာဆုိေနၾကသည္။
ယမန္ႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာလ အတြင္းကလည္း ရန္ကုန္အဲယားေ၀းအား ထုိင္းႏုိင္ငံ ခ်င္းမုိင္ၿမိဳ႕သုိ႔ ေလယာဥ္ခရီး စဥ္ တုိးခ်ဲ႕ပ်ံသန္းရန္ လုပ္ကုိင္ေနစဥ္ ေလယာဥ္ပ်ံသန္း ေျပးဆြဲခြင့္လက္မွတ္ (Aircraft Operator Certificate) မရွိဟူေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ဖ်က္သိမ္းျခင္းခံခဲ့ရသည္။
ထုိသုိ႔ ဖ်က္သိမ္းျခင္းမွာလည္း UWSA အဖြဲ႔ႏွင့္ ပတ္သက္၍ စစ္အစုိးရက ဖ်က္သိမ္းျခင္းျဖစ္သည္ဟု ရန္ကုန္စီးပြားေရး အသုိင္းအ၀န္းတြင္ ေျပာဆုိမႈမ်ားရွိခဲ့သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အစိုးရပိုင္ ေလေၾကာင္းလိုင္းကို ၁၉၅၀ ခုႏွစ္မွ ဖဆပလ အစုိးရလက္ထက္တြင္ စတင္ေျပးဆြဲခဲ့ၿပီး Union of Burma Airways (UBA) ဟု အမည္တြင္ခဲ့သည္ ၁၉၇၀ ခုႏွစ္ ျမန္မာဆုိရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္က Burma Airways Corporation (BAC) ေျပာင္းလဲခဲ့ၿပီး ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မွစ၍ စစ္အစုိးရကMyanma Airways (MA) ဟု ထပ္မံေျပာင္းလဲခဲ့ၿပီး ျပည္တြင္းခရီးစဥ္မ်ားကို ေျပးဆြဲသည္။
လက္ရွိ ေျပးဆြဲေနသည့္ ပုဂၢလိက ေလေၾကာင္းလုိင္းမ်ားမွာ ဦးေတဇပုိင္ Air Bagan ၊ ဦးေအာင္ကုိ၀င္း၏ MAI ေလေၾကာင္းလုိင္းႏွင့္ Air Mandalay ေလေၾကာင္းလုိင္းတုိ႔ ျဖစ္ၿပီး ျပည္တြင္း ျပည္ပသို႔ ေျပးဆြဲလ်က္ရွိသည္။
စစ္အစုိးရႏွင့္ နီးစပ္သည့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားသည္ ေလေၾကာင္းလုိင္းမ်ားကုိ ဖြင့္လွစ္ေျပးဆြဲေနေသာ္လည္း အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ ဥေရာပ သမဂၢ (EU) အဖြဲ႔ဝင္ ႏုိင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရး ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆုိ႔မႈေၾကာင့္ ေလယာဥ္အပုိပစၥည္းမ်ား ၀ယ္ယူရန္ ခက္ခဲသည့္အျပင္ ခရီးသည္လည္း နည္းပါးသည့္အတြက္ စီးပြားေရးအရ တြက္ေျခမကုိက္ဘဲ အရႈံးေပၚေနေၾကာင္း Air Bagan ေလေၾကာင္းလုိင္းႏွင့္ နီးစပ္သူက ေျပာသည္။
Source : Irrawaddy
No comments:
Post a Comment
Thank you for your comment on my blog, Anythig you can suggesting and discuss to me.