Monday, April 18, 2011

ရန္ကုန္အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာေလဆိပ္တြင္ ခရီးသြားမ်ားအေပၚၿပဳမူသည့္ ပံုစံအခ်ိဳ့ေၾကာင္႕ ခရီးသြားျပည္သူအမ်ားစု စိတ္အေႏႇာင္႕အယႇက္ၾကံဳေတြ့ရ၊

ရန္ကုန္အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာေလဆိပ္တြင္ ခရီးသြားမ်ားအေပၚ ၿပဳမူလ်က္ရႇိသည့္ ပံုစံအခ်ိဳ႕ေၾကာင့္ ခရီးသြားျပည္သူ အမ်ားစု စိတ္အေႏႇာင့္အယႇက္ ႀကံဳေတြ႕ရမႈမ်ားရႇိေနေၾကာင္း ခရီးသြားမ်ားထံမႇ စံုစမ္းသိရႇိရပါသည္။

ႏိုင္ငံတကာမႇ ျမန္မာႏိုင္ငံသို့ ေလေၾကာင္းျဖင့္ ၀င္ေရာက္ရာ အဓိကေလဆိပ္ျဖစ္ေသာ ရန္ကုန္အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာေလဆိပ္တြင္ ျပည္ပထြက္ခြာ၊ ဆိုက္ေရာက္ခရီးသည္မ်ားအား က်င့္သံုးစစ္ေဆးလ်က္ရႇိေသာ အခ်ိဳ႕ေသာစနစ္မ်ားမႇာ ခရီးသည္မ်ားကို စိတ္အေႏႇာင့္အယႇက္ ျဖစ္ေပၚမႈရႇိေၾကာင္း ဧၿပီလဆန္းက မေလးရႇားႏိုင္ငံ၊ ကြာလာလမ္ပူၿမိဳ႕ သို့သြားေရာက္ခဲ့သည့္ ခရီးသြားတစ္ဦးက ေျပာျပခဲ့သည္။

''ကြၽန္ေတာ ္ႏုိင္ငံေပါင္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ သြားလာဖူးပါတယ္။ ဒီတစ္ႀကိမ္ ၾကံဳရတာကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ဆုိးပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တန္းစီတဲ့ေကာင္တာက စစ္ေဆးတာတစ္ေယာက္ကို ငါးမိနစ္ေက်ာ္ေလာက္ ၾကာတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ အလႇည့္မႇာ ဓာတ္ပံု႐ိုက္ဖုိ့ ရပ္ေပးတာကို သံုးခါတိတိသူေျပာတဲ့အတိုင္း လုိက္ေနေပးရတယ္။ နည္းနည္းစိတ္ မရႇည္လို့ မၿပီးေသးဘူးလားလို့ေမးတာကို ခပ္႐ိုင္း႐ိုင္းျပန္ေျဖတယ္။ ဒါ လံုး၀မျဖစ္သင့္ပါဘူး။ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံရဲ႕ အေရးပါတဲ့ ၀င္ထြက္ေပါက္မႇာ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္တဲ့သူေတြရဲ႕ ဆက္ဆံေရးက ဒီထက္ေျပျပစ္ဖုိ့ လိုတယ္။  အခုလိုမ်ဳိး ခရီးသြားေတြမ်ားတဲ့ အခ်ိန္မႇာ ဒါကိုယ့္ရဲ႕လုပ္ပိုင္ခြင့္ပဲဆိုၿပီး တာ၀န္အေၾကာင္းျပ ရင့္သီးတာေတာ့ မေကာင္းပါဘူး။ ႏုိင္ငံရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာနဲ့ပါ ဆုိင္ပါတယ္။ ေနာက္ ႏုိင္ငံတကာေလဆိပ္အသီးသီးကလိုပဲ မလိုအပ္တဲ့ အဆင့္ေတြ၊ ႀကိဳးနီစနစ္ဆန္ဆန္ေတြ မရႇိသင့္ေတာ့ဘူးလို့ ထင္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို့ ႏုိင္ငံမႇာ ေျပာင္းလဲမႈေတြကို အဆင့္ဆင့္ စတင္ေနပါၿပီ။ ႏုိင္ငံတကာနဲ့ ဒီထက္ပို ဆက္ဆံရဦးမႇာပါ''ဟု Business Class လက္မႇတ္ၿဖင့္ ၿပည္ပထြက္ခြာခဲ့သူ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရႇင္တစ္ဦးက ၄င္း၏ ကိုယ္ေတြ႕အျဖစ္အပ်က္ကိုျပန္ လည္ ေျပာျပခဲ့သည္။

ျပည္ပသို့ထြက္ခြာမည့္ ခရီးသြားမ်ားအေနျဖင့္ ေလဆိပ္အတြင္းမ၀င္ေရာက္မႇီ Airport Tax အားစတင္ေပးေဆာင္ေစၿပီး အဆိုပါ ေလဆိပ္အခြန္ေပးေဆာင္ႏိုင္ရန္ တန္းစီေစာင့္ဆိုင္းရသည့္ ျဖစ္ရပ္မ်ားရႇိေၾကာင္း သိရသည္။ ထို့အျပင္ ေလဆိပ္အတြင္းသို့ေရာက္ရႇိၿပီး မိမိစီးနင္းမည့္ ေလေၾကာင္းလိုင္းတြင္ Check-in လုပ္ေဆာင္ရာတြင္လည္း ေလေၾကာင္းလိုင္းအလိုက္ သတ္မႇတ္ထားသည့္ ေကာင္တာအေရအတြက္ နည္းပါးမႈေၾကာင့္ Check-in လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ အခက္အခဲအခ်ိဳ႕ေတြ႕ၾကံဳရေၾကာင္း သိရသည္။

''ႏိုင္ငံတကာမႇာ ေလဆိပ္အခြန္ေဆာင္ဖို့ ေလဆိပ္မႇာ တန္းစီေစာင့္ေနရတယ္ဆိုတာ မရႇိပါဘူး။ ၿပီးေတာ့ Business Class လိုလက္မႇတ္မ်ိဳးက Check-in လုပ္ဖို့အၾကာ ႀကီးေစာင့္ေနရတယ္ဆိုတာ မျဖစ္သင့္ဘူး။ ဒီမႇာပ်ံတဲ့ေလယာဥ္ေတြမႇာ Business Class က ၁၀ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ပဲ ပါတာေလ။ ပိုက္ဆံကေတာ့ပိုေပးရၿပီး ၀န္ေဆာင္မႈက ပိုရသင့္တာေပါ့။ Check-in လုပ္ရတဲ့ ေကာင္တာကလည္း ေလေၾကာင္းလိုင္းတစ္ခုစီမႇာ သံုးခုကေနအမ်ားဆံုးေလးခုပဲရႇိေတာ့ ခရီးသည္ ၿပံဳက်လာရင္ စိတ္ရႇည္ရႇည္ထားၿပီးတန္း စီေနရေတာ့တာပဲ'' ဟု ျပည္ပသို့ မၾကာခဏခရီးထြက္ေလ့ရႇိသူ တစ္ဦးက ဆုိသည္။

သက္ဆိုင္ရာေလေၾကာင္းလိုင္းတြင္ Check-in လုပ္ေဆာင္ၿပီးပါက လူ၀င္မႈႀကီးၾကပ္ေရး ( Immigration)တြင္ Scan ဖတ္ျခင္း၊ စာရြက္စာတမ္းမ်ားအား စစ္ေဆးျခင္းတို့ကို ျပဳလုပ္ရေၾကာင္း သိရသည္။
''စင္ကာပူႏိုင္ငံမႇာ ကိုယ့္ႏိုင္ငံသားေတာင္ မကဘူး၊ ႏိုင္ငံျခားသားျဖစ္ဦးေတာ့ S-Pass၊ Work Permit ရထားရင္ ဘာကတ္မႇ ျဖည့္စရာမလိုဘူး၊ Scan ဖတ္လိုက္တာနဲ့ Data ရၿပီးသား၊ Foreigner Only ပဲျဖည့္ရတယ္။ ဒီမႇာကေတာ့  ႏိုင္ငံျခားသားက Embarkation ကတ္လို့ေခၚတဲ့ ကိုယ္သြားမယ့္ခရီးစဥ္၊ ကိုယ့္အေၾကာင္းေတြကို ျဖည့္ရသလို ႏိုင္ငံသားလည္း အတူတူ ျဖည့္ရတာပဲ။ ၿပီးရင္ဒီကတ္ကို Immegration မႇာျပရတယ္။ ဒီမႇာ Scan ဖတ္တယ္ဆိုတာက သူမ်ားႏိုင္ငံေတြလို မ်က္စိကိုဖတ္တာ မဟုတ္ဘူး။ ဓာတ္ပံု႐ိုက္တာျဖစ္ေတာ့ တခါတေလ ကင္မရာတည့္တည့္ မေရာက္ရင္ ခရီးသည္က ဟိုေနရာေရႊ႕၊ ဒီေနရာေရႊ႕ေပးရတာတို့ လုပ္ေပးရတယ္''ဟုႏိုင္ငံတကာ ေလေၾကာင္းလိုင္းတစ္ခုမႇ တာ၀န္ရႇိသူတစ္ဦးက ရႇင္းျပသည္။

ခရီးသြားကုမၸဏီတစ္ခုမႇ တာ၀န္ရႇိသူတစ္ဦးကလည္း'' ဒီႏိုင္ငံကေန ထြက္ခြာမယ့္သူတိုင္း လုပ္ေနရတဲ့ D-form ဆိုတာ ႏိုင္ငံတကာမႇာ မရႇိေတာ့ပါဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးကာစမႇာ သန္းေခါင္စာရင္းမေကာက္ေသးေတာ့ ကိုယ့္ႏိုင္ငံကေန ဘယ္ေလာက္ထြက္ၿပီး ဘယ္ေလာက္၀င္သလဲ သိရေအာင္ D-form (ထြက္ခြာခြင့္ပံုစံ) ကို အဲဒီကတည္းက ေကာက္ခဲ့တာ။ အဲဒီစနစ္ႀကီးက အခုထက္ထိ က်န္ေနေသးတာ'' ဟု ေျပာျပခဲ့သည္။

ျပည္ပသို့ သြားေရာက္လိုသူမ်ားသည္ လူ၀င္မႈႀကီးၾကပ္ေရး ေကာင္တာတြင္ ထိုသို့အဆင့္ဆင့္ စစ္ေဆးခံကာ တခါတရံ စာရြက္စာတမ္းမ်ား လိုအပ္မႈေၾကာင့္ လိုအပ္သည့္ စာရြက္စာတမ္းႏႇင့္ အတူျပန္လည္ အစစ္ေဆးခံရန္ တဖန္ေစာင့္ဆိုင္းတန္းစီရျခင္းမ်ား ရႇိေၾကာင္းလည္း သိရသည္။ စစ္ေဆးသည့္ ေကာင္တာမႇာလည္း ႏိုင္ငံသားအတြက္ ေလးခု၊ ႏိုင္ငံျခားသားအတြက္ေလးခု၊ ေပါင္းရႇစ္ခုသာရႇိၿပီး ေလယာဥ္မ်ားထြက္ခြာခ်ိန္တူညီေနပါက စစ္ေဆးႏိုင္သည့္ ေကာင္တာႏႇင့္ ခရီးသည္ဦးေရ မမ်တမႈမ်ား ၾကံဳေတြ႕ေနရေၾကာင္း သိရသည္။

'' Immigration  မႇာ ခရီးသည္ကို စစ္တဲ့အခ်ိန္က တစ္ဦးကို ႏႇစ္မိနစ္ေလာက္ ၾကာတယ္ထား၊ ေကာင္တာတစ္ခုမႇာ တစ္နာရီကို အေယာက္ ၃၀ ေလာက္ပဲ စစ္ႏိုင္တယ္။ မနက္ပိုင္းဆို ေလယာဥ္ေတြက ငါးစင္း၊ ေျခာက္စင္းေလာက္ တၿပိဳင္နက္တည္း လိုလိုထြက္ေနတာ၊ တစ္စင္းမႇာ ခရီးသည္ ပ်မ္းမ် ၁၅၀ ေလာက္ရႇိတယ္။ ဒီေတာ့ အဆင္မေျပဘူး။ ေနာက္ပိုင္း ခရီးသြားေတြမ်ားၿပီး ေလယာဥ္ေတြ ပိုတိုးဆြဲရင္ ဒီထက္ပိုဆိုးႏိုင္တယ္''ဟု ခရီးသြားေရးရာ ကြၽမ္းက်င္သူတစ္ဦးက ေထာက္ျပခဲ့သည္။

''သူမ်ားႏိုင္ငံေတြမႇာလည္း ခရီးသည္မ်ားရင္ မိနစ္၅၀၊ တစ္နာရီနီးပါးေလာက္ေတာ့ အခ်ိန္ေပးရတာပါပဲ။ ဒီမႇာက Immigration ေကာင္တာနည္းတာရယ္၊   ကိုယ့္ ႏိုင္ငံသားကို တစိမ္းလိုပဲ စစ္ေဆးေနတာ၊ ႏိုင္ငံျခားသားကို စစ္သလိုပဲ စစ္တာ။ ဒီကလူေတြက ျပည္ပကိုသြားရင္လည္း ႏိုင္ငံျခားသားလို အစစ္ခံရတယ္။ ကိုယ့္ႏိုင္ငံမႇာလည္း ဦးစားေပး အဆင့္ထဲမႇာ မပါဘူး။ စာရြက္စာတမ္းကိစၥေတြကလည္း မ်ားမႇမ်ား၊ ႀကိဳးနီစနစ္ေတြကို ေျဖေလ်ာ့ေပးသင့္ပါၿပီ'' ဟု စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရႇင္တစ္ဦးက သံုးသပ္ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ျပည္ပမႇ ေရာက္ရႇိလာသည့္ သူမ်ားအေနျဖင့္လည္း Immigration ေကာင္တာတြင္ အခ်ိန္ေပး စစ္ေဆးခံရျခင္းမ်ား၊ မိမိ၏ အထုတ္အပိုး ပစၥည္းမ်ား ေရြးယူရာ၌ အခ်ိန္ၾကာျမင့္မႈမ်ားစသည့္ စိတ္အေႏႇာင့္အယႇက္ ျဖစ္စရာမ်ားကို ၾကံဳေတြ႕ရမႈမ်ားရႇိေၾကာင္း သိရသည္။

၂၀၀၇ခုႏႇစ္၊ စက္တင္ဘာလမႇစကာ ေလ်ာ့က်ခဲ့သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ခရီးသြား႑မႇာ ၂၀၁၀ခုႏႇစ္ ပြင့္လင္းရာသီကာလတြင္မူ ခရီးသြားလာမႈ ျမင့္တက္ခဲ့ၿပီး ၂၀၁၁ ခုႏႇစ္ အတြင္းတြင္လည္း ခရီးသြားလာေရာက္မႈမႇာ ယမန္ႏႇစ္မ်ားကထက္ ပိုမိုျမင့္တက္ႏိုင္ၿပီး ခရီးသြားက႑ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာႏိုင္သည့္ အေျခအေနတြင္ရႇိေၾကာင္း ခရီးသြားေရးရာ ကြၽမ္းက်င္သူမ်ားက သံုးသပ္ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ထိုသို့ ခရီးသြားလာမႈ ျမင့္တက္လာမႈႏႇင့္အတူ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ အဓိက ျပယုဂ္တစ္ခုျဖစ္ေသာ ေလဆိပ္တစ္ခု၏ အခန္းက႑မႇာ အေရးႀကီးလႇေၾကာင္း၊ ခရီးသြားအား ၀န္ေဆာင္မႈမ်ား ပိုမိုေပးႏိုင္ရန္ လိုအပ္ေၾကာင္းကို ''ဒီႏႇစ္မႇာ ခရီးသြားေတြ အမ်ားႀကီး၀င္လာတယ္။ ဒီက သြားတဲ့သူေတြလည္း အရမ္းမ်ားတယ္။ ဒီလို တိုးတက္လာတာနဲ့ အတူတူ ေလဆိပ္နဲ့ ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြက ခရီးသြားေတြကို အခ်ိန္ကုန္သက္သာၿပီး ေကာင္းမြန္တဲ့ ၀န္ေဆာင္မႈစနစ္ကို ေပးႏိုင္ရပါမယ္။ ေလေၾကာင္းလိုင္းေတြ ဘက္ကလည္း ေျပျပစ္တဲ့ဆက္ဆံေရး၊ ၀န္ေဆာင္မႈေကာင္းေတြ ဒီထက္ပိုေပးႏိုင္ရမယ္။''ဟု ၀ါရင့္ေလယာဥ္မႇဴးႀကီးတစ္ဦးက သံုးသပ္ေျပာၾကားခဲ့သည္။

Source : News Eleven

Monday, April 04, 2011

ေက်ာက္တံခါး ပြင့္ခဲ့မႈေၾကာင့္ အေလာင္းေတာ္ကႆပသုိ႔ ဘုရားဖူး ဧည့္သည္မ်ား လာေရာက္မႈ ပုိမုိမ်ားျပား


တပုိ႔တြဲလျပည့္ေန႔တြင္ အေလာင္းေတာ္ကႆပ ေက်ာက္တံခါး ပြင့္ခဲ့သည္ ဆုိျခင္းေၾကာင့္ ယခုႏႇစ္ တေပါင္းပြဲေတာ္သုိ႕ ဘုရားဖူးဧည့္သည္မ်ား ယခင္ႏႇစ္မ်ားကထက္ ပုိမုိမ်ားျပားခဲ့သည္ဟု သိရႇိရသည္။

''အေလာင္းေတာ္ကႆပ တေပါင္းပြဲက ေယာနယ္၊ ေတာင္တြင္းေခ်ာင္၊ ဆယ္ရြာေခ်ာင္နဲ႔ ကနီနယ္ဘက္ကလူေတြ ရြာဘက္က ဘုရားဖူးေတြလာတဲ့ ပြဲပါ။ ဒီႏႇစ္မႇာေတာ့ ေက်ာက္တံခါးပြင့္တယ္ ဆုိတာေၾကာင့္ ၿမိဳ႕ေပၚက ဧည့္သည္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား လာတာ ေတြ႕ခဲ့ရပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ဆုိ အိပ္စရာေနရာ မေလာက္ေတာ့ ေျမႀကီးေပၚေတာင္ အိပ္ၾကရပါတယ္။ ကားအစီး ၂၀၀ ေက်ာ္လာတယ္လုိ႔ ဂိတ္က စာရင္းေတြအရ သိရႇိရပါတယ္။ ဆုိင္ကယ္ေတြနဲ႔ လာတဲ့သူလည္း မ်ားပါတယ္။ ပခုကၠဴနယ္ကဆုိရင္ စက္ဘီးနဲ႔လာတာ ေတြ႕တယ္လုိ႔ သိရတယ္။ ဒီႏႇစ္ တပုိ႔တြဲလျပည့္ေန႔မႇာ ေက်ာက္တံခါးပြင့္တယ္ ဆုိတဲ့ သတင္းေၾကာင့္ ဒီႏႇစ္ လူပုိမ်ားတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ အရင္ႏႇစ္ေတြႏႇစ္ေတြက ဒီေလာက္ ဘုရားဖူး မမ်ားခဲ့ဘူး''ဟု အက်ဳိးေဆာင္ ဆရာေတာ္ ဦးသုမနက မိန္႔ၾကားခဲ့ပါသည္။

အေလာင္းေတာ္ကႆပ တပုိ႔တြဲလျပည့္ေန႔ပြဲသည္ ဆရာေတာ္ ဦးသုမနမႇ ဦးေဆာင္က်င္းပေသာပြဲ ျဖစ္ၿပီး ဘုရားဖူး ဧည့္သည္မ်ား လာေရာက္ေလ့ရႇိၿပီး တေပါင္းလျပည့္ေန႔ပြဲသည္ အေလာင္းေတာ္ ကႆပ၏ ပုံမႇန္ ဘုရားပြဲ က်င္းပသည့္ရက္ ျဖစ္ကာ အေလာင္းေတာ္ကႆပ ၀န္းက်င္ျဖစ္ေသာ ေယာနယ္၊ ေတာင္တြင္းေခ်ာင္၊ ဆယ္ရြာေခ်ာင္၊ ကနီၿမိဳ႕နယ္၊ ယင္းမာပင္ၿမိဳ႕နယ္မ်ား အတြင္းရႇိ ေက်းရြာမ်ားမႇ ႐ုိးရာဓေလ့အရ ႏႇစ္စဥ္ ပုံမႇန္ လာေရာက္ၾကသည္။
Source : News Eleven

Wednesday, March 30, 2011

သႀကၤန္ကာလ ျပည္တြင္း ျပည္ပ ခရီးသြား မ်ားျပား ဟုဆို

သႀကၤန္ ႐ံုးပိတ္ရက္ မ်ား အတြင္း ျပည္ တြင္း ျပည္ပ ခရီးသြား လုပ္ငန္း အေျခအေန မွာ လက္ရွိ အခ်ိန္ထိ ေကာင္းမြန္ ေနၿပီး ယခင္ႏွစ္ မ်ား ထက္ ခရီးသြား မ်ားလာေၾကာင္း ခရီးသြား ေအဂ်င္စီ လုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္သူမ်ား ထံမွ သိရ သည္။ လက္ရွိ ျပည္ပ ခရီးသြား ေစ်းကြက္ အေျခအေန ႏွင့္ ပတ္သက္၍ နယူးမိုးရွင္း ခရီး သြား ေအဂ်င္စီမွ တာ၀န္ရွိသူ တစ္ဦးက “ဧၿပီ ပိတ္ရက္ အတြက္ ႀကိဳမွာ ထားတာ ေတြက တခ်ဳိ႕ ခရီးစဥ္ ေတြဆို ျပည့္သြားၿပီ။ အသြားမ်ား တာ ကေတာ့ ဘန္ေကာက္၊ စင္ကာပူ နဲ႔ မေလး ရွား ခရီးစဥ္ေတြ အသြား မ်ားတယ္။ ကိုရီးယား၊ ဂ်ပန္၊ စင္ကာပူ၊ ခရီးစဥ္ ေတြဆို ခရီးသည္ ေတြ ထပ္လိုက္ခ်င္ ေပမယ့္ ကြၽန္မတို႔ သတ္မွတ္ ထား တဲ့လူဦးေရ ျပည့္သြားၿပီ ဆိုရင္  ဆက္ လက္မခံ ေတာ့ဘူး။ ၿခံဳၾကည့္ရင္ ေတာ့ ဒီႏွစ္ ခရီးသြား ရာသီက အရင္ႏွစ္ ခရီးသြား ရာသီထက္  အနည္းဆံုး ငါးရာခိုင္ႏႈန္း အထက္ တိုးလာ တယ္” ဟု ဆိုသည္။

ျပည္ပ ခရီးစဥ္ မ်ားအတြက္ ကုန္က် စရိတ္ ႏႈန္းထားမ်ားမွာ စင္ကာပူ- မေလးရွား ရွစ္ရက္ ခရီးစဥ္ အတြက္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁,၃၅၀၊ ဘန္ေကာက္ ေျခာက္ရက္ ခရီးစဥ္ အတြက္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၇၀၀၊ ဂ်ပန္ ကိုးရက္ ခရီးစဥ္ အတြက္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁,၅၅၀၊ ကိုရီးယား ကိုးရက္ ခရီးစဥ္ အတြက္ အေမရိ ကန္ ေဒၚလာ ၂,၅၀၀၊ ဥေရာပ ငါးႏိုင္ငံ ၁၄ ရက္ ခရီးစဥ္ အတြက္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၅,၀၀၀၊ တ႐ုတ္ျပည္ ခရီးစဥ္ အတြက္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၂,၁၀၀ က်သင့္ ေၾကာင္း သိရသည္။

သႀကၤန္႐ံုး ပိတ္ရက္ မ်ား အတြင္း ျပည္တြင္း ခရီးစဥ္ အတြက္ ႀကိဳတင္ မွာယူ ထားမႈတြင္ ေတာင္ ႀကီး ခရီးစဥ္ မွာ အမ်ားဆံုး ျဖစ္ၿပီး ခရီးသြား ဒုတိယ အမ်ားဆံုးမွာ မႏၲေလး – ေရႊလီ ခရီးစဥ္ ျဖစ္ ေၾကာင္း သိရ သည္။ အျခား ပုဂံ – ေရႊစက္ေတာ္ ခရီးစဥ္၊ မႏၲေလး၊ မင္းကြန္း၊ ျပင္ဦးလြင္ ခရီးစဥ္၊ ေငြေဆာင္ ႏွင့္ ငပလီ ကမ္း ေျခ ခရီးစဥ္ မ်ားလည္း ယခင္ႏွစ္ မ်ားကဲ့သို႔ ခရီးသြား ဧည့္သည္ မ်ား ေၾကာင္း ခရီးသြား ေအဂ်င္စီ မ်ားထံမွ သိရ သည္။


Friday, March 18, 2011

အင္းေလးကန္ေရ အရည္အေသြး က်ဆင္းေနသျဖင့္ ငါးမ်ိဳးသုန္းမႈ အႏၲရာယ္ႏွင့္ ရင္ဆုိင္ေနရ

အင္းေလးကန္ေရ၏ PHအဆင့္သည္ တျဖည္းျဖည္းျမင့္ တက္ေနသည့္အတြက္ ငါးမ်ိဳးသုန္း မႈအတြက္ စုိး၇ိမ္ေနရေၾကာင္း ပညာ ရွင္မ်ားကဆုိသည္။
ငါးမ်ားရွင္သန္ေပါက္ဖြားမႈအ တြက္ သင့္ေလ်ာ္ေသာေရ၏ PH သည္ အဆင့္ ၆ဒသမ၅ မွ ၈ဒသမ ၅အတြင္းျဖစ္ရာ အင္းေလးကန္၏ အျမင့္ဆုံး PH သည္ ၈ဒသမ၉၂ တြင္ ရွိေနေသာေၾကာင့္ ငါးမ်ိဳးသုန္း မႈအတြက္ စုိးရိမ္ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။ အင္းေလးကန္အတြင္းရွိ ငါးမ်ိဳး စိတ္မ်ား မပ ေပ်ာက္ေစရန္အတြက္ သက္မဲ့ပတ္ဝန္းက်င္၊ ေရ၊ ေလ၊ အပူခ်ိန္ႏွင့္ သက္ရွိပတ္ဝန္းက်င္ ေရေမွာ္၊ ကြၽန္းေမ်ာစသည့္ပတ္ဝန္း က်င္ႏွစ္ခုအား ေကာင္း မြန္သည့္ အေနအထားေရာက္ရွိရန္ ဖန္တီး ေဆာင္ရြက္ရန္လုိအပ္ေၾကာင္း၊ အင္းေလးကန္အတြင္း ငါးဖမ္းခြင့္ ဧရိယာ ၁၅၆၆၉ဧကႏွင့္ ငါးေမြးကန္ ဧရိယာ ၁၆၆ဒသမ၅၄၆ ဧကရွိၿပီး အင္းေလးကန္အတြင္းစီးဝင္သည့္ ေခ်ာင္း ၄ေခ်ာင္းသည္ ငါးမ်ားေန ထုိင္ေပါက္ဖြားရန္ ေကာင္းမြန္သည့္ ေနရာ မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယခုအခါ တြင္ ငါးမ်ိဳးစိတ္အခ်ိဳ႕သည္ မ်ိဳးသုန္း ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးပါးျဖစ္ေနေသာ ေၾကာင့္ ငါးလုပ္ငန္းဦးစီးဌာနမွ ႏွစ္စဥ္ ငါးမ်ိဳး စုိက္ထည့္ေပးခဲ့ေၾကာင္း၊ အင္း ေလးကန္တြင္း ငါးမ်ား မ်ိဳးသုန္းလာ ျခင္းသည္ ေရႏွင့္ေရအရည္အေသြး ေလ်ာ့နည္းလာသည့္အတြက္ ငါး မ်ား၏ ေနရင္းေဒသမ်ားေပ်ာက္ဆုံး ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ငါးလုပ္ငန္းဦးစီးဌာန ျပည္နယ္ဦးစီးမွဴး ဦးစုိင္းေက်ာ္ျမင့္ ၏စာတမ္းတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ ထုိ႔အျပင္ အင္းေလးကန္ေရ ျပင္တြင္ ေရညႇိ၊ ေရေမွာ္၊ ေရေမ်ာ ပင္မ်ားထူးကဲစြာေပါက္ေရာက္သျဖင့္ ကန္သည္ Eutrophication ျဖစ္စဥ္ ေပၚေပါက္ ေနေသာေၾကာင့္ ေန႔ အခ်ိန္တြင္ ေရ၌ေအာက္ဆီဂ်င္မ်ား ၿပီး ညအခ်ိန္တြင္ အလြန္းနည္းေန တတ္ေၾကာင္း၊ ထုိသုိ႔ေအာက္စီဂ်င္ ေျပာင္းလဲမႈကုိ ေရသတၲဝါမ်ားက ခံႏုိင္ရည္မရွိသျဖင့္ ငါးႏွင့္ေက်ာ႐ုိးမဲ႔ သတၲဝါမ်ား ေသေက်ေစေၾကာင္း၊ ငါးေသဆုံးမႈမ်ားေၾကာင့္ ေရပုပ္န႔ံ ထြက္ေစသကဲ့သုိ႔ စိမ္းျပာေရညႇိမ်ိဳး စိတ္တခ်ိဳ႕ ရွင္သန္ေပါက္ဖြားလာၿပီး၄င္းတုိ႔မွထြက္ရွိေသာ အဆိပ္ဓာတ္ မ်ားသည္ ေရတြင္ပုိမုိပ်ံ႕ႏွ႔ံလာေစ ေၾကာင္း၊ ေအာ္ဂင္း နစ္ ျဒပ္ေပါင္းမ်ား ေရတြင္ ပါဝင္မႈျမင့္မားလာၿပီး ကလုိ ရင္းႏွင့္ ဓာတ္ျပဳကာ ကင္ဆာေရာ ဂါျဖစ္ေစေသာ ကြန္ေပါင္းမ်ားျဖစ္ ေပၚေစေၾကာင္း၊ အင္း ေလး ကန္ သည္ ေရခ်ိဳေရတိမ္ကန္ျဖစ္၍ ေရ ၾကည္လင္မႈေကာင္းသျဖင့္ ေရလႊာ အတြင္း အလင္းေဖာက္မႈျမင့္မားၿပီး အပူခ်ိန္ျခားနားမႈနည္းပါး၍ ေဂဟ စနစ္ထိခုိက္လြယ္ေသာကန္အမ်ိဳး အစား ျဖစ္ေၾကာင္း BANCAမွ ေဒၚၾကဴၾကဴစိန္၏စာတမ္းတြင္ ေဖာ္ ျပထားသည္။ ”ငါးမ်ိဳးစိတ္ေတြ အဓိက ေလ်ာ့က်တာက သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ သက္ေရာက္မႈ အေပၚမွာသာမက ေရထုညစ္ညမ္းမႈကုိလည္း ထိန္းခ်ဳပ္ ႏုိင္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ အင္းေလးေဒသမွာ မသင့္ေလ်ာ္တဲ့နည္းစနစ္ေတြနဲ႔ ငါးဖမ္းလုပ္ငန္းလုပ္တဲ့သူေတြကုိ ဥပေဒအရ အေရးယူတာထက္ စည္း႐ုံးေရးအသြင္နဲ႔ ပုိမုိအားထည့္ ေဆာင္ရြက္သြား ဖို႔ လုိအပ္ပါတယ္။ ငါးမ်ိဳးစိတ္ေတြ စုိက္ထည့္တဲ့အခါ မွာလည္း ဆလားဗီးယားငါးမ်ိဳးေတြ ထက္ ငါးၾကင္းငါးမ်ိဳးေတြကုိ ပုိမုိ စုိက္ထည့္ေပးသင့္ပါတယ္။ ငါးဖမ္း ခြင့္လုိင္စင္ထုတ္ေပးတဲ့အခါမွာလည္း ရာသီအလုိက္၊ ေနရာအလုိက္၊ မ်ိဳး စိတ္အလုိက္တားဆီးတဲ့ အခ်က္အ လက္ေတြထည့္ေပး ေစခ်င္ပါ တယ္” ဟု အင္းေလးကန္ေဘးမဲ့ေတာမွ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးဦးမ်ိဳးႏုိင္က အႀကံ ျပဳေျပာသည္။

ရခိုင္ေတာင္လိပ္မ်ားအား ရခိုင္႐ိုးမတြင္ စခန္းတည္ေဆာက္ထိန္းသိမ္းမည္

မ်ဳိးသုဥ္းလုနီးပါးျဖစ္ေနေသာ ရခိုင္ ေတာင္လိပ္ (Rakhine Forest Turtle) မ်ားကို ဂြၿမိဳ႕နယ္ရွိ ရခိုင္႐ိုးမတြင္ စခန္း တည္ေဆာက္ ထိန္းသိမ္းသြားရန္ စီစဥ္လ်က္ရွိေၾကာင္း သားငွက္ထိန္းသိမ္းေရးအဖြဲ႕ ျမန္မာႏိုင္ငံအစီအစဥ္ (WCS Myanmar) မွ လိပ္ထိန္းသိမ္း ေရးဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းစီစဥ္ ညႇိႏႈိင္းမႈတာ၀န္ခံ ဦး၀င္းကိုကိုက လြန္ခဲ့ေသာသီတင္းပတ္က ေျပာသည္။

"ဒီလိပ္ရဲ႕ က်က္စားရွင္သန္ႏိုင္တဲ့ ေနရာက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာဆိုရင္ ရခိုင္႐ိုးမမွာပဲ ရွိတယ္။ ဒီလိပ္ေတြကလည္း ေကာင္ေရ ေလ်ာ့လာတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ရခိုင္႐ိုးမထဲမွာ စခန္းေဆာက္ ၿပီးေမြးဖို႔ စီစဥ္တာပါ။ တျခားေဒသေတြမွာ ေမြးဖူးေပမယ့္မေပါက္ဘူး။ ဒါ ေၾကာင့္ သူ႔ေဒသေလးမွာပဲေမြးဖို႔ ေဆာင္ရြက္တာပါ"ဟု ၎ကေျပာသည္။ 

အဆိုပါစခန္း တည္ေဆာက္မႈကုိ ကမၻာတစ္၀န္းတြင္လိပ္မ်ားအား ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ လိပ္မ်ားရွင္သန္ေရး မဟာမိတ္အဖြဲ႕ (Turtle Survival Alliance) က ကူညီပံ့ပိုးေပးမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ၎က ေျပာသည္။ 

"လိပ္ေမြးကန္ တည္ေဆာက္ဖို႔ အတြက္ စီစဥ္ေနပါတယ္။ ဒီစခန္းမွာ ရခိုင္ေတာင္လိပ္ေကာင္ေရ ၂၀ ေလာက္ စတင္ထိန္းသိမ္း ေမြးျမဴသြားမွာပါ" ဟု ၎က ေျပာသည္။ 

ရခိုင္ေတာင္လိပ္ အပါအ၀င္ ၾကယ္ လိပ္၊ စင္းေခ်ာလိပ္၊ ေလးကြက္လိပ္၊ စင္းက်ားလိပ္၊ တိုက္လိပ္၊ ေဆာက္လိပ္ တို႔သည္ မ်ဳိးသုဥ္း ေပ်ာက္ကြယ္ရန္ အေျခအေနကို ရင္ဆိုင္ေနရသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေဒသမ်ဳိးရင္းလိပ္မ်ား ျဖစ္သည္။

"ၾကယ္လိပ္ဆိုရင္လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၀ ႏွစ္ ေလာက္က သူက်က္စားရာေဒသျဖစ္တဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံ အလယ္ပိုင္းေဒသေတြမွာ မေတြ႕ရသ ေလာက္ကို ေလ်ာ့နည္း သြားခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သစ္ေတာဦးစီး ဌာနနဲ႔ သားငွက္ထိန္းသိမ္းေရးအဖြဲ႕ေတြ ပူးေပါင္းၿပီး ေလာကနႏၵာ ေဘးမဲ့ ဥယ်ာဥ္၊ ေရႊစက္ေတာ္ ေဘးမဲ့ဥယ်ာဥ္၊ ရတနာပံု တိရစၦာန္ဥယ်ာဥ္ေတြမွာ ျခံေလွာင္ေမြးစနစ္နဲ႔ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ ေရွာက္ေရး လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ခဲ့တာေၾကာင့္ အခုဆိုရင္ အေကာင္ ၁,၀၀၀ ေလာက္ ေစာင့္ေရွာက္ထားႏိုင္ၿပီ"ဟု ၎က ေျပာသည္။
လိပ္ခြံတြင္ ဆန္းၾကယ္ေသာအ၀ါ ေရာင္အစင္းအကြက္မ်ား ပါရွိသည့္ ၾကယ္လိပ္မ်ားအား အလွေမြး တိရစၦာန္အျဖစ္ ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ားသို႔ တင္ပို႔ ေရာင္းခ်မႈမ်ား ရွိေနေၾကာင္း သိရသည္။

"ဇီ၀မ်ဳိးစံုမ်ဳိးကြဲေတြ ေပ်ာက္ကြယ္ရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြမွာ လူေတြရဲ႕ အျပဳအမူေတြက အဓိကပါ၀င္ပါတယ္။ ျမစ္ေခ်ာင္းေတြမွာ ငါးမိုင္းခြဲတာ၊ ဒိုင္နမိုေရွာ့႐ိုက္ၿပီး ငါးဖမ္းတာလိုမ်ဳိး အျပဳအမူေတြေၾကာင့္ လိပ္အပါအ၀င္ တျခားေရသတၱ၀ါေတြ အမ်ားအျပား ေသ ေက်ပ်က္စီးၾကရတယ္"ဟု အထက္ ခ်င္းတြင္းေဒသ တိုက္လိပ္ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ေရးလုပ္ငန္းတြင္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ ဦးေက်ာ္မိုးက ေျပာသည္။ 

"ငါးဖမ္းတာ၊ ေရႊတူးတာ၊ ျမစ္သဲစုပ္တာ၊ စိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းေတြ တိုးခ်ဲ႕ လုပ္ကိုင္လာတာေတြေၾကာင့္လိပ္ေတြရဲ႕ က်က္စားရာ ေဒသေတြ ပ်က္စီးလာရတာ၊ လိပ္နဲ႔ လိပ္ဥေတြကို ဖမ္းဆီးစား ေသာက္တာေတြကလည္း လိပ္ေကာင္ေရ က်ဆင္းေစတဲ့ အေၾကာင္း ရင္းေတြပါပဲ"ဟု ဦး၀င္းကိုကိုက ေျပာသည္။

သုေတသန ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားအရ လိပ္မ်ားသည္ လူတို႔မွီခိုေနသည့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ေဂဟစနစ္မ်ား ညီၫြတ္မွ်တေရး အတြက္ မ်ားစြာ အေထာက္အကူျပဳေနသည္ကိုလည္း WCS Myanmar မွ သုေတသနေဆာင္ ရြက္သူတစ္ဦးျဖစ္သူ ေဒၚခင္မ်ဳိးမ်ဳိးက ေျပာသည္။

"ကုန္းလိပ္ဆိုရင္လည္းကုန္းေပၚမွာ ရွိတဲ့အပင္ေတြ၊ အေစ့ေတြကိုစားၿပီး မစင္စြန္႔ၾကတဲ့အခါ အဲဒီအေစ့ေတြကေန ျပန္ၿပီးအပင္ေပါက္ တာမ်ဳိးေတြ ရွိတာကို သုေတသနျပဳလုပ္ေတြ႕ရွိထားပါတယ္။ လူေတြစိုက္စရာမလိုဘဲ ေဒသ သဘာ၀ ေပါက္ပင္ေတြကို ထိန္းသိမ္း ထားႏိုင္ေစၿပီး လူေတြကို တစ္ဖက္တစ္လမ္း အက်ဳိးျပဳေနတာပါ။ ေရလိပ္ဆိုရင္လည္း ေရထဲမွာရွိတဲ့ ေရညႇိေရ ေမွာ္ေတြကို စားသံုးတဲ့ အတြက္ ေရျပင္ သန္႕ရွင္းေရးအတြက္ အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစပါတယ္"ဟု ၎က ေျပာသည္။ 

တိုက္လိပ္ႏွင့္ၾကယ္လိပ္မ်ားသည္ ကမၻာ့ရွားပါးလိပ္မ်ဳိးစိတ္ ၂၅ မ်ဳိးတြင္ ပါ၀င္သည့္ ျမန္မာ့မ်ဳိးရင္း လိပ္မ်ားျဖစ္သည္။ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္မွ စတင္ခါ သစ္ေတာ ဦးစီးဌာနေအာက္ရွိ ထမံသီေဘးမဲ့ ေတာႏွင့္ WCS Myanmar တို႔ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေသာ အထက္ ခ်င္းတြင္းေဒသ တိုက္လိပ္ထိန္းသိမ္း ေရးလုပ္ငန္းမ်ားကိုလည္း ယခုႏွစ္တြင္ ဆက္လက္ လုပ္ေဆာင္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ၎က ေျပာသည္။

"ဒီအထက္ခ်င္းတြင္းေဒသ ခႏၲီး တစ္၀ိုက္မွာသာ တိုက္လိပ္ေတြမရွိေတာ့ရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တိုက္လိပ္ေတြမရွိေတာ့ဘူးလို႔ဆိုရမယ့္ အေျခအေနပါပဲ။ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္မွာ ဥဥတဲ့အေျခ အေနေပၚၾကည့္ၿပီး အဲဒီေဒသမွာ လိပ္ အမေကာင္ေရ ၁၀ ေကာင္ေလာက္ရွိ မယ္လို႔ ခန္႔မွန္းရပါတယ္။ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မႈေၾကာင့္ လက္ရွိမွာေတာ့ အထက္ခ်င္းတြင္းေဒသမွာ တိုက္လိပ္ ေကာင္ေရ ၃၆၇ ေကာင္၊ ျခံေလွာင္ေမြး စနစ္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ ရတနာပံု တိရစၦာန္ဥယ်ာဥ္မွာ ၃၃ ေကာင္ ေလာက္အထိ တိုးပြားလာပါၿပီ"ဟု ၎က ေျပာသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေရခ်ဳိေနလိပ္ႏွင့္ ကုန္းလိပ္မ်ဳိးစိတ္ ၂၈ မ်ဳိးႏွင့္ ေရငန္လိပ္ မ်ဳိးစိတ္ ငါးမ်ဳိးရွိသည္။ 

Source : Myamar Times